mitt hjärta

Mitt lilla hjärta har fortfarande diarre och är jätte mager :(

Det har hållt på en vecka och två dagar nu och vi har varit i kontakt med veterinären två gånger.
Vi ger henne pro-kolin tre gånger om dagen och sen i fredags får hon även specialburkmat.
Lite bättre har hon blivit, men det är fortfarande en massa att städa upp på morgonen...
Stackars piga, inte undra på att hon är mager.

Hon är gärna nere hos oss och sover och myser, men jag tycker att hon ska vara hos valparna mer.
Men dom går upp i vikt och verkar må bra i alla fall.

Så om nån har tips och erfarenhet ang detta så skriv gärna en rad!
I need help....


 


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Hej, Yovanka länkade hit mig ang din tik. Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av valpning så du får ursäkta om jag verkar dum eller så :)



Det första som slår mig är om du har avmaskat din tik efter parningen? men är hon full i mask borde också valparna magra ur...

Och du har inte bytt foder nyligen vid födseln till ett fetare typ puppystarter eller så, så diareen beror på det..?

Åt hon alla moderkakorna vid födseln? Vet att det blir "för mycket" för magen om de äter för många... samtidigt som de behöver äta någon.



Om hon gärna vill vara med er och inte valparna ska ni kanske ha valplådan där ni är, men ändå i skym undan. Vissa är ju lite oroligare av sig. Annars kan det vara en form av förlossningsdepp precis som vi kan få.



Låter jätte mysko det där. Har en del knep mot vanlig diarè hos hund men frågan är hur bra det är mot valparna när hon diar..

Önskar jag kunde hjälpa, men det är dessa saker jag får upp i skallen. Min mamma är uppfödare så har vart med på valpningar sedan barnsben... Vi har en kull på 10 hemma nu, och visst blir dom väldigt magra när man är van att se dom klotrunda. Men har hon diaré är det något tok...



MVH Linnea

2010-09-28 @ 23:09:29
URL: http://www.linneapett.blogspot.com
Postat av: camilla

Hej Linnea!



Jag har inte varit med på valpning förut.



Hon är avmaskad som hon ska och jag bytte foder när hon var i fjärde veckan, till valpfoder som veterinären rekomenderade.Hon har inte varit känslig mot det.

Ja hon åt upp alla fyra moderkakorna och det är det veterinären misstänke som gjort så hon fick diaree.

Men jag tycker att det borde ge sig nån gång, visserligen verkade det bättre inatt, hon var ut bara en gång och inga olyckor inne :)



Hon får specialburkmat nu och pro-kolin sen en vecka tillbaka, är hon inte bättre idag så ringer jag veterinären igen imorgon.



Valplådan står uppe, för att hon ska få lite lugn och ro, slippa våra katter och för att det är där vi sover. Flyttar jag ner henne så kommer inte hon att kunna koppla av på nätterna. Valparna mår ju bra och går upp i vikt så dom får säkert i sig tillräckligt, så jag tror bara hon vill komma ner och vila upp sig och få lite kärlek =D



Tack så jättemycket för att du tog dig tid att skriva till mig, det uppskattar jag!

Det alltid bra att få lite information från nån med erfarenhet.

Va har ni för vovvar då?

Mvh Camilla

2010-09-29 @ 13:05:17
Postat av: Linnéa

Hej igen, ja då är det säker moderkakorna som satt igång magen på henne! Då är det ju ändå inget "farligt" om man säger så, bara jobbigt för er och henne såklart!



Min mamma har uppfödning på Engelsk springer spaniel, så jag har en sån som har valpar hos min mamma just nu, och en amerikansk cocker spaniel på 8 år. Sedan har killen min (Yovankas lillebror) köpt sig en Amstaff nu som är som en torped... gnager på allt! Så vi får väl se hur detta slutar.



Hoppas hon blir bättre nu, din ögonsten och att hennes valpar växer upp och mår bra!

/ Linnéa

2010-10-01 @ 10:55:42
URL: http://www.linneapett.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0